کنیسای سنگ بست:

طبق مفاد کتیبه این کنیسا،تاریخ اتمام بنا،روز دوشنبه یازدهم ماه سیوان از سال 5674 عبری است. کنیسا در خیابان کمال خیابان صاحب‌الزمان امروزی قرار دارد. کنیسه سنگ بست مربوط به اواخر دوره قاجار است و  در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محله سنگ بست به این سبب نام گذاری شده بود که در منتها علیه شرقی محله جوباره واقع شده بود و پس از یک مسجد ، کنیسا و چند خانه دیگر خیابان و خانه‌ای وجود نداشت و انتهای آن بسته بود یا به عبارتی به جای خیابان بزرگمهر و سروش امروزی صحرا بود. سبب نام‌گذاری کنیسا از همین جاست. ورودی این کنیسا در انتهای یک کوچه پر پیچ و خم واقع شده است.  عنصر گذار بین ورودی از کوچه و ورودی عبادتگاه،یک دالان تاریک و نسبتا طولانی است. ورود به عبادتگاه از گوشه جنوبی ضلع شرقی صورت می‌گیرد. ساختار کالبدی این کنیسا با کنیساهایی که تاکنون بررسی شده، تاحدی متفاوت است. بدین معنی که یک فضای واسط بین گنبد اصلی و جبهه غربی قرار می گیرد که هم بنا را از حالت تقارن خارج می کند و هم تا حدی از اهمیت جایگاه پیشنماز در مرکز می کاهد. یک جایگاه کوچکتر برای پیشنماز در این مکان ساخته شده. قسمت بانوان یا نیم طبقه در ضلع جنوبی است و در داخل ساختمان کنیسا واقع شده است. در زمان نگارش این مقاله ۱۳۹۹ کلیه اسباب و اساسیه این کنیسا به امید بازسازی تخلیه شده بود.

از قدیمی‌ترین خانواده‌های شرکت کننده در این کنیسا می‌توان : صدیق‌پور (حاجی خداداد و اخوان) عقویان ( بابا حییم(حییم فراش) و نوادگان) ، رحمان حکاک و گیدانیان ، گل‌شیرازی را نام برد. در این محله و در نزدیکی این کنیسا خانه خانواده‌های یوم‌طوبیان، عقویان و صدیق‌پور قرار داشت. از حذانیم با سابقه این کنیسا روبن یوم طوبیان معروف به روبن دادا است وی  در کودکی پدرش را از دست داد و از همان کودکی به تحصیل علوم دینی نزد ملا العاذار پرداخت همچنین گفته شده  از شاگردان حاخام حییم موره بوده. عبری آرامی می‌دانسته و زوهر را تفسیر می‌کرده. قرآن را مطالعه کرده ، سوره بقره را حفظ داشته و خط عبری به غایت زیبایی داشته. حروف عبری نوشت پرده حخال این کنیسا و کچ‌بری ده فرمان در حخال کنیسای کترداوید خط وی است.  از داستان‌هایی که از وی نقل شده : در مسیر رفت و آمد به کنیسا در روزهای شبات در دالان‌های تنگی که به کنیسای سنگ بست ختم می‌شد مکررا برای آزارش آتش می‌افروختند، طولی نکشید که شخصی که دست به این کار می‌زد به عذابی سخت گرفتار آمد و بازماندگانش از روبن دادا حلالیت طلبیدند.

در کنار محوطه حیات اتاق‌‌هایی وجود دارد که امروذه به صورت گنیزا درآمده ، برای کاربرد آن در گذشته اطلاعی یافت نشد.

این کنیسا حدود سال ۱۳۶۰  به همت اهالی آن بازسازی شده است. از نظر منصور یوم طوبیان نوه روبن دادا ویژگی این کنیسا احوا شالم و سکوت و آرامش آن است.

این کنیسا از نظر تزئینات بسیار غنی تر از کنیساهای دیگر است.گچبری و نقاشی روی گچ،کاشی های هفت رنگ پرکار و پرنقش و نگار از عوامل تزئینی شاخص در این کنیسا هستند.

برای دیدن تصاویر 360 درجه ای (پاناروما) لطفا کلیک کنید

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 201

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

کنیسای سنگ بست اصفهان ، بهار 2011

نگرشی بر میراث فرهنگی یهودیان اصفهان « کنیسای سنگ بست »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *