امین امینی (کردوانی) در سال 1309 خورشیدی (1931 میلادی) در یک خانواده متمول یهودی در شهر مشهد چشم به جهان گشود. پدر او حاج ابراهیم امین اف از متعهدین و تجار پوست، در بازار مشهد بود که پس از واقعه عید پسح برای یهودیان آنوسی به همراه خانواده اش به تهران کوچ نمود.
امین امینی تحصیلات ابتدایی را در مشهد گذراند، سپس برای ادامه تحصیلات پدرش او را به انگلیس فرستاد. در سال 1330 خورشیدی بعد از فوت حاج ابراهیم امین اف، برادران امینی با استفاده از ارثی که از پدرشان گرفته بودند و با مدیریت برادر ارشد (عزیزاله کردوانی) جهت سرمایه گذاری، استودیو دوبلاژ (عصر طلایی) را تأسیس نمودند و طی مدت کوتاهی با تلاشی پیگیر، استودیو عصر طلایی را در رده یکی از پرکارترین و موفق ترین استودیوهای دوبلاژ و نیز تهیه آثار سینمایی در ایران قرار دادند.بجهت آنکه از اوایل دهه 1330 خورشیدی شرایط بهتری برای فعالیت علاقمندان صنعت سینما در ایران در حال شکل گیری بود.
نیز همچنین تماشاگران سینما که تا پیش از رواج کار دوبله، مجبور به تماشای فیلم ها به زبان اصلی بودند ، با رونق سینما شاهد دگرگونی های متفاوتی در راستای کار دوبله شدند. همچنین تولید فیلم در ایران همانند دیگر کشورهای جهان با رشد فزاینده ای روبرو شده بود . ورود فیلم های خارجی به ایران و استقبال علاقمندان به این امر، به ویژه برای تولیدکنندگان فیلم های سینمایی، فضای جدیدی پدید آورد و نیز استقبال از فیلم های ایرانی، دامنه فعالیت در این صنعت را بیش از پیش گسترده تر کرد و باعث گردید، نیروهای جوان قدم در این حیطه بگذارند و در این امر سرمایه گذاری کنند.
امین امینی پس از پایان دوره دبیرستان، با پیشنهاد برادر ارشد (عزیزاله) جهت آموزش فیلم سازی از انگلیس رهسپار ایتالیا شد. او طی پنج سال اقامت، ضمن آموختن هنر فیلم سازی، موفق شد با بزرگان سینمای ایتالیا آشنا شود و رابطه ای دوستانه با دیگر هنرمندان برقرار کند. او چندین قرار داد خرید فیلم را با کمپانی های مهم ایتالیا منعقد نمود، ضمن آنکه بیشتر فیلم های خریداری شده را در ایتالیا به فارسی دوبله کرد و به ایران فرستاد.
او پس از بازگشت به ایران، مسئولیت فیلم سازی را رسماً در استودیو عصرطلایی به عهده گرفت و خیلی زود در گرما گرم رونق این دوران و با توجه و استقبال فیلم های ایرانی در سال 1333 خورشیدی (1953 میلادی) شخصاً اقدام به کارگردانی و بازیگری در یکی از ساخته های استودیو عصرطلایی با نام میلیونر نمود و خیلی زود توانست با داشتن بینش کامل نوآوری، به عنوان یکی از چهره های شاخص سینما ایران شناحته شود.
حضور امین امینی از جنبه های گوناگون بسیار حائز اهمیت بود، او در مدت کوتاهی نه تنها نام خود را در ردیف یکی از موفق ترین تهیه کنندگان دهه سال های 30 و 40 قرار داد، بلکه به عنوان کارگردان، سناریست و بازیگر هم توانست چندین اثر مهم سینمائی از خود به جای بگذارد.
امین امینی در عرصه فعالیت های سینمایی، بیش از هر چیز به عرضه و تقاضا توجه داشت، او طی دو دهه آثار خود را بر اساس خواسته های تماشاگران و به الگوهای رایج روز بنا نهاد، روی همین اصل در کارنامه فیلم سازی او نمونه های متفاوتی از انواع قالب های سینمایی را می توان سراغ گرفت که تماماً متکی به شرایط و سلیقه های به روز تماشاگران و سینما بود به عبارتی اغلب آثار تولید شده او متکی به نبض بازار شمرده می شد.
اغلب تولیدکنندگان فیلم های سینمایی در آن دوران، با وجود داشتن شرایط و امکانات مناسب برای تولید، به جنبه های هنری و فرهنگی کمتر توجه داشتند و بیشتر ذهن آن ها معطوف به مسائل تجاری بود . رقابت ها از یک سو، کپی کردن از سناریوهای خارجی در فعالیت های فیلم سازی استودیو عصرطلایی هم بی تأثیر نماند. امین امینی سعی می کرد، با حضور رقبای جدید و جلوگیری از ضرر و زیان با حضوری کوشنده، از عوامل و دستمایه های مقبول روز بهره گیرد. فیلم نامه های متناسب با شرایط ذهنی و دلخواه تماشاگران، بازیگرانی صاحب نام را در اختیار می گرفت و متناسب با رونق بازار فیلم سازی فیلم های جدیدی را برای ثبت در کارنامه فیلم سازی خود عرضه می کرد.
مادموازل خاله، میلیونر و آقا جنی شده، محصول مستقیم همین گرایش های عامه پسندانه می باشد. همچنین فیلم سینمایی سایه و ده سایه خطرناک نیز به نوعی متکی به رواج فیلم های جنایی و پلیسی در راستای تولیدات او به شمار می رفت.
امین امینی در اوایل سال 1340 خورشیدی، به خاطر معالجه بیماری برادر کوچکتر (ناصر) با وی راهی لندن شد. اما معالجات اثری نبخشید و ناصر امینی نابهنگام در گذشت. برای امین امینی این شوک بسیار سنگین و غیرقابل باور بود و باعث گردید مدتی دست از کار بکشد و در تنهایی بسر ببرد .
پس از مدتی رهسپار آمریکا شد و در هالیوود مستقر گردید و شروع به تحقیق راجع به صنعت سینما هالیوود، ستارگان و بزرگان سینمای هالیوود شد.
امین امینی در سال 1343 خورشیدی پس از سه سال مطالعه و آموزش در امر سینما هالیوود به وطن بازگشت و با تجربه ای پربارتر، کار فیلم سازی را با مسئولیت های گسترده تر آغاز نمود . امین امینی در سال 1343 خورشیدی (1964 میلادی) با همسرش فرزانه از خانواده حکیمی پیوند زناشویی بست، ماحصل این ازدواج سه فرزند دختر و یک پسر می باشد.
او در آخرین سال های فعالیت حرفه ای خود نوع جدیدی از فیلم های حادثه ای و قهرمانی را با بهره گیری از چند تن از بازیگران مطرح و محبوب با نام های بهرام شیردل، علی بابا و چهل دزد و پسران علاءالدین را ساخت و بر اکران برد. استودیو عصرطلایی از اوایل دهه 1350 به جهت رقابت دیگر استودیوهای فیلم سازی، ورود فیلم خارجی (هالیوودی، اروپایی و هندی) و تأسیس چند شبکه جدید تلویزیونی در ایران از یک سو و نیز یکنواخت بودن سوژه های فیلم های فارسی و نیز بالارفتن سطح توقع تماشاگران به هنر سینما و هنرپیشگان، رفته رفته با بحران روبرو شد پایین آمدن آمار فروض تولیدات و بالا رفتن بدهی ها، باعث گردید در سال 1355 خورشیدی به اجبار استودیو را برای فروش قرار دهند پس از وقوع انقلاب اسلامی، امین امینی به اتفاق خانواده اش به انگلیس مهاجرت و در لندن سکنا گزید و به شغل آزاد روی آورد ، او بیشتر وقت خود را با خانواده اش سپری می نمود.
امین امینی در سال 1383 خورشیدی (2004 میلادی) در سن 74 سالگی، بر اثر عارضه قلبی و پس از یک عمل جراحی ، چشم از جهان فرو بست.
زمینه فعالیت های امین امینی و اسامی آثار بجای مانده از وی در زمینه بازیگری عبارتند از :
بت (1355)- شاهرگ (1354)- عمو فوتبالی (1354)- سرگروهبان (1351)- مردان خلیج (1351)- نقره داغ (1350)- آینه زمان (1349)- کوچه مردها (1349)- سرود زندگی (1348)- چهارردرویش (1347)- گذشت بزرگ (1346)- ده سایه خطرناک (1344)- مرد ده میلیون تومانی (1344)- دختر ولگرد (1343)- پنجه (1341)- سایه (1338)- فرزند گمراه (1334).
در زمینه کارگردانی :
بهرام شیردل (1347)- چهار درویش (1347)- ریکاردو (1347)- پسران علاءالدین (1346)- علی بابا و چهل دزد (1346)- سه بمب آتشین (1345)- سه قهرمان (1345)- ده سایه خطرناک (1344)- مرد ده میلیون تومانی (1344)- دختران با معرفت (1343)- آقای هفت رنگ (1342)- پنجه (1341)- خداداد (1341)- بچه ننه (1339)- آقا جنی شده (1338)- سایه (1338)- آقای اسکناس (1337)- مادموازل خاله(1336)- فرزند گمراه (1334)- میلیونر (1333).
در زمینه فیلم نامه نویسی :
چهار درویش (1347)- پسران علاءالدین (1346)- دختران با معرفت (1343)- آقای هفت رنگ (1342)- پنجه (1341)- خداداد (1341)- بچه ننه (1339)- آقا جنی شده (1338) – سایه (1338)- آقای اسکناس (1337)- مادموازل خاله (1336)- فرزند گمراه (1334).
در زمینه تهیه کنندگی :
علی کنکوری (1352)- پسران علاءالدین (1346).
در زمینه تدوین گری :
ده سایه خطرناک (1344)- مرد ده میلیون تومانی (1344) دختران با معرفت (1343)- آقای هفت رنگ (1342)- پنجه (1341)- خداداد (1341)- گل گمشده (1341) .