شهین دردشتی

او فرزند آقاجان و جهان در سال 1326 خورشیدی (1974 میلادی) در خانواده‌ی متمول یهودی در تهران چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدائی را در مدرسه فردوسی و دوران متوسطه را در دبیرستان انوشیروان دادگر سپری نمود و قبل از اتمام دوره دبیرستان در سال 1344 با دکتر ایرج دردشتی پیوند زناشویی بست، حاصل این ازدواج دختری به نام کاترین و پسری به نام فِرِد می‌باشد، که در گذر زمان هر دو ایشان موفق به کسب تحصیلات عالیه شدند.

علاقه و کنجکاوی شهین به هنر نقاشی از سیزده سالگی آغاز شد، هنگامیکه به‌سبب شغل پدرش در تبریز به‌سر می‌بردند، والدینش وی را به یادگیری نقاشی و دیگر هنرها ترغیب می‌نمودند. پس از بازگشت به تهران تا پایان دبیرستان، شهین هر ازگاهی نقاشی‌هایی را محض سرگرمی می‌کشید و این هنر را آن‌طور که باید و شاید جدی نمی‌گرفت. پس از ازدواج، برای گذرانیدن دوره تخصصی همسرش در همراهی با او راهی امریکا شد. کار نقاشی را در لس‌آنجلس از سر گرفت و طی دو سال اقامت به فراگیری و شناخت مبانی هنر نقاشی پرداخت.

شهین پس از بازگشت به ایران در راستای آموختن هنر نقاشی با بیش سه سال تلاش و حضور در کلاس‌های خصوصی، نزد استاد پیمان طی دو سال تعلیم اصول اولیه نقاشی سبک رئالیسیم را فرا گرفت و با کمک دیگر اساتید، توانست پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را در نقاشی به‌ویژه در بازنگاری آثار بعضی از نقاشان سبک رئالیسم کسب نماید. اما با استعداد و روحیه خلاقی که در وجودش بود، این نوع سبک نقاشی (رئالیسم) وی را خشنود نمی‌کرد زیرا بر این باور بود، این سبک نقاشی آزادی عمل را از وی گرفته است و نمی‌تواند از خود اثری نو ارائه دهد. از این رو مصمم شد برای ارتقاء هنرش به ادامه تحصیلات عالیه بپردازد.

پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 و شکل‌گیری هرج و مرج در ایران، شهین به اتفاق خانواده، مانند دیگر همکیشانش اجبارا زادگاهش را ترک نمود و رهسپار امریکا شد و در شهر لس‌آنجلس سکنا گزید. دیری نپایید، ضمن بهرگیری از دوره‌های آموزشی دانشکده هنرهای زیبا وابسته به دانشگاه «یو سی ال ای»، برای نخستین‌بار هدفمند و با جدیت به فراگیری مکتب‌های نقاشی به ویژه مکتب امپرسیونیسم و کسب تجربه در طراحی، شناخت رنگ‌ها، فرم، نور و پرسپکتیو پرداخت. همچنین از طریق آموزش خصوصی، تحقیقات آکادمیک و مطالعات سبک‌های هنری، توانست در سه مکتب متفاوت رئالیسم، امپرسیونیسم و نقاشی انتزاعی حضوری فعال از خود به نمایش بگذارد و به عنوان یک هنرمند برجسته و پرکار، موفق شد در ترسیم هر مضمون به سبکی دلخواه توانایی کسب کند. او با خلاقیت و استعداد ذاتی و مطابق با سنت دیرینه نقاشان امپرسیونیست، در ایجاد فرم با رنگ‌ها، تحت رهنمودهای یک استاد امپرسیونیست اروپائی به نام «مونیک بارو» شروع به خلق آثار هنری کرد. به نقل از خودش، او در خلق آثارش، با چشمی تیزبین و کاوشگر، با انتخاب و آمیختن رنگ‌ها و ترکیب‌ها و به‌کار بردن ارزش‌های پنهان رنگ‌ها به نقاشی‌هایش ویژگی منحصر به فردی بخشیده است.

دیری نپایید دستاورد تحقیقات شهین منجر به انتشار چند مقاله در سال 1996 میلادی با همکاری کانون پژوهش و آموزش تالیف و انتشار یک کتاب دوزبانه تحت عنوان «شکوفائی در این سو» گردید. شهین دردشتی در این کتاب نظرات و تجربیات خود را در مورد هنر بیان کرده و برگزیده‌ی آثار نقاشی خود را با خوانندگان به اشتراک گذاشته است. این کتاب با مقدمه مرحوم استاد نقاشی مینیاتور ایرانی «جلالی سوسن آبادی» منتشر شد. دردشتی بر این باور است که این کتاب می‌تواند اطلاعات جامعی برای ارتقاء سطح معلومات در اختیار هنرجویان و علاقمندان هنر نقاشی قرار دهد.

از سال 1995 میلادی در طول کمتر از چهار سال، دردشتی با تلاش پیگیر آثار جدیدی را در چندین نمایشگاه بزرگ (پارک سنگی هیلزگری، هنرمندان یهودی در معبد سینا، و نمایشگاه بین‌المللی هنر در نیویورک و دانشگاه هاروارد) به نمایش گذاشت و به عنوان یک نقاش جوان با آثاری متفاوت، موفقیت چشمگیری کسب کرد. علاوه بر این، گالری خود را در شهر لس آنجلس، با نام «گالری هنرهای زیبای شهین» تأسیس کرد. شهین با ارائه آثار خود چندین لوح سپاس از فدراسیون یهودیان ایرانی، دانشگاه هاروارد و دانشگاه (U C L A)  و نیز جوایز متعددی را در نمایشگاه‌های شهرهای لس‌آنجلس، نیویورک و لاس‌وگاس دریافت کرده است و توانسته  از علاقمندان و حامیانی که طی این مدت پیدا کرده بود، سفارشات فراوانی بگیرد.

برگزیده‌ای از نقاشی‌های شهین دردشتی در کنار دیگر آثار زنان هنرمند آمریکایی بر روی چندین وبسایت به نمایش گذاشته شده همچنین در وبسایت انحصاری خودش با آدرس  ShahinArt.com قابل روئیت است.

شهین دردشتی در سال 2000 میلادی با کسب نمرات ممتاز، مفتخر  به اخذ مدرک دکترا در رشته‌های هنرهای زیبا و هنر درمانی (Art therapy) شد. در پایان‌نامه دکترای شهین که در سال 2006 منتشر شد، نقش و مقام ملکه استر در ادبیات جهانی و دنیای هنر مورد برسی قرار گرفته. تجلیل از ملکه استر در هنر و ادبیات، باعث شد که او مقام فارغ‌التحصیل از دانشگاه جهانی آمریکایی(American world university) وابسته به یونسکو با درجه فوق عالی (cum laude) را به دست آورد. پروژه مربوط به پایان‌نامه شهین، یک نقاشی عظیم از ملکه استر است که، همواره بر دیوار کنیسای نصح در شهر بورلی هیلز، کالیفرنیا خودنمایی می‌کند.

شهین دردشتی در ادامه فعالیت‌های هنری‌اش، با پشتوانه پانزده سال تحقیق در زمینه فرآیند در آمیختن فرهنگی مهاجرین ایرانی در غربت آمریکا در کمتر از چهار دهه گذشته، داستانی با عنوان «کوچ بی بازگشت» منتشر کرده. این کتاب با زبانی ساده وقایع تاریخی مهاجرین ایرانی را بازگو کرده. تاریخچه زندگی پردیس، شخصیت اصلی این داستان، نمونه‌ای از زندگی و مبارزات آن دسته از ایرانیانی است که پس از 1979 به آمریکا مهاجرت کرده بودند. هم‌زمان ترجمه انگلیسی این کتاب با نام «The journey of no return» در نشر دُرفَلک به چاپ رسید .

گزیده ای  از آثار شهین دردشتی:

نام تابلو : ظهور ملکه استر – اندازه : دایره ای به قطر 72 اینچ – رنگ روغن

نام تابلو : ظهور ملکه استر – اندازه : دایره ای به قطر 72 اینچ – رنگ روغن

نام تابلو : خزان در تابستان – اندازه : 48 * 36 – رنگ روغن

نام تابلو : خزان در تابستان – اندازه : 48 * 36 – رنگ روغن

نام تابلو : استراحت بعدازظهر – اندازه : 36 * 32 – رنگ و روغن و آکرولیک

نام تابلو : استراحت بعدازظهر –  اندازه :  36 * 32 –  رنگ و روغن و آکرولیک

نام تابلو : غروب آفتاب - اندازه : 28 * 24 - رنگ روغن

نام تابلو : غروب آفتاب  – اندازه : 28 * 24  – رنگ روغن

نام تابلو : بالکن - اندازه : 30 * 24 – رنگ و روغن

نام تابلو : بالکن  –  اندازه : 30 * 24 – رنگ و روغن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *