عُومِر-لگ با عومر
 

عُومِر-لگ با عومر

 

omerواژه عُومِر به معناي پيمانه‌اي است از محصول نوبرانه (جديد) جو كه در دوران آبادي بيت‌هميقداش، در دومين روز پِسَح (عيدفطير) با برگزاري تشريفاتي خاص توسط نمايندگان سنهدرين و با حضور جمعي از كشاورزان در يك مراسم جشن بهاره، به عنوان هديه شكر گزاري و سپاس از زحمت‌هاي الهي به خانه حدا تقديم مي‌شده.
ضمن آنكه از همان‌روز (شانزدهم نيسان) تا آغاز شاووعوت (هجدهم ايار) عيد نزول توراه، يهوديان به مدت 49 شب يا هفت‌هفته، طبق دستورات الهي، درج‌شده در توراه (سفر وييقرا پاراشاي اِمور فصل 23 آيه 9) يهوديان ملزم به انجام روزشماري هستند.
 

در پايان شمارش عُومِر رسم بود، تا حصول خرمن گندم، مجددا دو پيمانه آرد گندم را به عنوان پايان عُومِر و آغاز شاووعوت به عنوان هديه براي حداوند تقديم مي‌كردند.
ايام عُومِر و شمارش آن معروف به سفيروت ها‌عُومِر (ספירת העומר) مي‌باشد كه مي‌تواند يادآور خروج قوم بنه‌ييسرائل از مصر و ورودشان به بيابان، همچنين رسيدن آنان پس از 49 روز در پاي كوه سيناي، و سپس مفتخر شدنشان به دريافت الواح توراه است.
 

به عبارتي سفيروت ها‌عُومِر بنوعی نشانگر در انتظار بودن قوم بنه‌ييسرائل جهت حصول توراه و تعاليم الهي است.
متن براخاي عُومِر به شرح ذيل مي‌باشد:
          בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם. אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְותָיו וְצִוָּנוּ עַל סְפִירַת הָעומֶר:
היום אחד לעומר (
به عنوان مثال) امروز روز اول عومر می باشد.
سي و سومين روز عُومِر مقارن با هيجدهم ايار مصادف است با رحلت عالم و عارف رباني، بزرگترين كباليست و دانشمند برجسته توراه، ربي شيمعون بريوحاي. همه‌ساله به ويژه از قرن شانزدهم مرسوم بوده، هنگام سالروز درگذشت ربي، در جوار آرامگاه وي مراسمي باشكوه توسط ده‌ها هزار نفر كه از دور و نزديك ديگر شهرها، در شهر مرِوِن (جليل) گردهم‌مي‌آيند تا ضمن زيارت مراسم جشن هيلولا را انجام دهند.
زائرين در حالي كه تومارهاي توراه را كه با پرچم‌هاي رنگارنگ مزين شده است و آن را در آغوش گرفته‌اند، به‌صورت يك جشنواره راهپیمایی با شكوهي را برگزار مي‌كنند، ضمن حركت در مسير منتهي به مقبره ربي و پسرش اِلعازار، به رقص و پايكوبي و خواندن سرودهاي شاد با مضامين مذهبي مي‌پردازند.
هنگام عصر و پس از رسيدن به شهر مرِوِن، در حياط آرامگاه، دوباره به رقص و پايكوبي مي‌پردازند. لگ‌باعومر معروف شده به جشن ربي شيمعون يا هيلولا، واژه هيلولا در فرهنگ عبري به معناي روز ورود داماد به حجله است، از جهت آنكه ربي‌شيمعون مرگ را تولدي عظيم به خاطر پيوستن به ذات الهي مي‌دانست، روز رحلتش به نام هيلولا معروف شده است.
ربي شيمعون بريوحاي يكي از پنج شاگردان "ربي‌عقيوا" به شمار مي‌رفت و از شخصيت‌هاي روحاني آن دوران بود كه با تمامي توان خويش در مقابل ظلم و ستم حكومت (وقت) روم ايستادگي نمود. ديري نپاييد آدريانوس حكم قتل وي را صادر كرد و به ناچار ربي شيمعون همراه با فرزند خود اِلعازار به سمت قاري در شمال ئيسرائل پناه برد و طي سيزده سال در غربت و تنهايي در نقطه‌اي دورافتاده، فقط با تغذيه از چشمة و ميوه يك درخت خرنوب كه در كنار آن چشمه قرار داشت زندگي را سپري نمودند.
وي طي اين مدت به‌دور از همه لذت‌هاي زندگي، موفق گرديد سال‌هاي عمر خود را كامل كند به عبارتي خود را به مرحله نهايي عرفان و كمال برساند، ضمن آنكه هرازگاهي دوستان و هم مسلكان وی، چه براي كسب تعليمات سياسي و چه كسب دانش و معنويات در خفا به ديدن ربي‌شيمعون به غار رفت و آمد بودند تا ضمن برگزاري جلسات عرفاني و مذهبي با تبادل نظر در مورد آيات مختلف و ديگر مسائل از محضر وجودش استفاده نمايند.
پس از مرگ قيصر و لغو احكام ظالمانه‌اش، ربي‌شيمعون بريوحاي و فرزندش اِلعازار از پناهگاه خود خارج شدند.
با وجود آنكه جسمش رنجور و بي‌توان شده بود موفق گرديد با تقرب به حداوند، از دنياي مادي به دنياي روحاني ارتقا نمايد، ضمن آنكه توانست فصل جديدي را در فرهنگ يهوديت بگشايد و به‌عنوان شخصيتي بنيانگذار، آغازگر فصلي نوين، پربار و باشكوه در جهت به ثمر رساند "زوهر هقادوش" در آشكار كردن رازهاي عميق توراه (كتاب آسماني) نقش مهم و به سزايي را ايفا كند.
نكاتي ديگر راجع به مراسم عُومِر:
1- شمارش عُومِر از شب دوم موعد پِسَح آغاز و به مدت 49 شب تا آغاز روز شاووعوت انجام مي‌شود.
2- زمان گفتن براخا با شروع تاريكي هوا و تا سپيده‌دم (فردا) ادامه خواهد داشت.
3- خانم‌ها از انجام اين ميصوا (براخا گفتن) معاف هستند.
4- كسي كه نتواند يك شب ميصواي براخا گفتن را انجام دهد، مي‌تواند فرداي آن روز، شمارش (روز قبل) را بدون براخا گفتن ذكر كند.
5- جون ميصواي اصلي عُومِر كه در توراه ذكر شده است، امروزه انجام نمي‌شود، بهتر است كه متن לשם יחוד را به‌طور خلاصه خوانده شود.
6- رسم بر آنست تا سي و سوم عُومِر از برگزاري جشن و مراسم عروسي خودداري شود. علت اين امر، واقعه شومي است كه در زمان "ربي عقيوا" در قرن دوم ميلادي، در فاصله پِسَح تا هيجدهم ماه عبري ايار (سي و سوم عُومِر) صورت گرفت.
به روايتي تعداد بيست و چهار هزار نفر از شاگردان و مُريدان ربي‌عقيوا در حادثه‌اي ناگوار جانشان را از دست دادند.
يهوديان به احترام آنان اين ايام را تا لگ‌به عُومِر سوگوار خواهند بود و از برگزاري برخي مراسم جشن و سرور خود داري مي‌كنند و حتي برخي از خريد نمودن البسه، مو كوتاه نمودن و شنيدن موسيقي اجتناب مي‌كنند.
 

-
 


همچنین مقالات دیگر را بخوانید :
 


 مجموعه های سایت
7DORIM

 

آیین های مذهبی در تقویم عبری
شباتهای مهم سال
سلیحوت
روش هشانا
تشلیخ
کیپور
سوکا
شمینی عصرت
حنوکا
ايلانوت
پوریم
پسح
عُومِر-لگ با عومر
عید شاووعوت
تعنیت هفدهم تموز
تعنیت تشعا بِ آو
-

تصاویر Visions
انطباق لحظه ها Calendar
تاریخ و فرهنگ  Culture
باع بهشت GanEden
درباره ما About Us
تماس با ما Contact Us
پاناروما ( سراسرنما) Panaroma

 

زیر مجموعه های
 تاریخ و فرهنگ
:
ARTICLE  مقالات
MOADIM  مناسبتها
PUBLICATIONS   کتب منتشر شده
LINKS  دیگر سایتها

Colloquial  گویشهای اصیل  
 

صفحه اول     صفحه مرجع  



در
FaceBook با 7Dorim

ارتباط برقرار کنید

 

 


 

مجموعه مقالات در حال گسترش می باشد.